ett tag sedan

Vi har spenderat nastan en vecka hos Olika slaktingar till amanda.
Alla valdigt trevliga.

sa vad har vi gjort?

vi har vandrat upp pa en vulkan.

vi har klattrat ett berg

varit i en maori by

akt black water rafting.

vandrat runt i en grattis park och kollat pa hetakallor.

vandrat runt inne i hells gate.

har vi gjort nagot mer? vet inte.. imorgon bar det av till taupo.

Nya Zealand

Igar kom vi fram till nya zealand. ska bli spanande och se vad som kommer att goras har.
just nu bor vi hos Amandas slakting mary joy. hon kanns som en valdigt snall person.

igar gjordes inte mycket. vi var ute och rastade charlie och klappade katten sam. annars gjorde vi inte mycket.
air new zealand kanns som ett bra flygbolag iallafall nar man aker de stora planen.

idag sa vi ner pa stan for att fortsatta jackten pa levis jeans och solklanningar. vi behover aven mera solskydd da min flaska snart ar slut och amandas tog slut for ett tag sedan.

jag tror jag ar friskt fran mina magproblem. har inte blivit vackt inatt av magont och jag har inte kanns nagot pa morgonen.

vi har planer pa vad vi ska gor i helgen. vi ska aka ut till waitomo grottorna och black water rafta. ska bli roligt. vi ska nog aven aka ut till nagon o i veckan. sen ska vi aka till mary joys foraldrar sa de far traffa amanda. ska bli kul att traffa flera slaktingar.

IDag.

Idag aker vi vidare till new zealand. kommer ta evigheter att aka dock vilket kanns lite jobbigt. Sen kommer jag formodligen itne stanna 2 manader dar heller utna aka till nagon soderhavso... vi far se hur det blir.

idag blir det mera shopping och jag ska forsoka hitta en ducks troja.. hm.. vart kan de ha sanna?

sen maste jag kopa en ny vaska for de hade sonder min pa planet hit. itne latt att dra en vaska som bara har ett hjul. suck.. ingen rolig utgift.

sa idag bar det av till LA

Idag bar det av till LA.

vi skulle igentligen ha akt klockan 10.30.  men flygbolaget hade inte plats for oss sa de undrade om vi kunde ta ett senare flyg.

vi skulle fa lunch och 300 dollar. jo det lat juh bra sa det tog vi. men sen va det tyldigen inte 300 dollar i pengar. utan i flyg kuponger for det flygbolaget. vi gjorde klart for dem att vi inte kommer kunna anvanda de biljetterna eftersom de skulle ga ut om ett ar. sa vi ar i vip delen nu.

Det kanns inte som sa sakert att vi kommer aka till sydamerika igen om ett ar.

idag har jag matt samre an pa lange sa det blev ett besok till apoteket och om jag inte mar battre av denna kuren sa blir det att uppsoka ett sjukhus.  mag ont i 3 veckor snart. puh inte helt ok.  Vill juh bara tanka pa det roliga men blir sa grining med magont.

Vi bode igar hos Amandas kompis syster. Super trevlig va hon och hade en valdigt gullig unge. synd bara att vi knappt kunde traffa dem. kom dit pa kvallen och drog tidigt i morse.

vi kommer komma fram till LA i natt och sen imorgon far vi se vad vi hittar pa :)

sandboarding!

Igar akte vi sandboard och sandbuggy :)

Sa javla roligt , jag var champion pa detta. som en javla kanonkula. woshooo!!

stackars amanda skadade foten nar hos ramlade av. formodligen stukad.

Forst sag hon inte sa smutsig ut fran langt hall men nar jag kom nara hade hon forvandlats till skrotnisse.
helt svart i ansiktet och smutsiga och trasiga klader!

hon sa att det var roligt anda. tur att det var pa sista dynan sa hon fick aka lite. snart ska vi aka vidare till Paracas och dar ska vi aka till en o.

9 januari

Frame i Nasca. vad gor man har mer an att titta pa bilder i marken fran ett flygplan. inte mycket. man slappar och tar det lungt. imorgon drar vi till ICA.

8 januari

vi hyrde mulasnor for att ta oss upp sista dagen. kul att fa in lite ridning ocksa aven om det for mig ocksa var for att jag inte var helt saker pa att jag skulle hinna pa 3 timmar.

Att rida mulasna var roligt. men du fick endast halla i dig i sadeln nar mulan hoppade upp for stenarna. En gang var jag jatte nara kanten nar min mula tappade fotfastet. lite nervigt dar. men han fick tag pa det ingen.

pa morgnen nar vi skulle plocka ihop vara grejor lyfter Amanda pa sin handuk och fram springer det en scorpion.
Jag som precis hade tankt att vi inte hade sett nagon.

min mul asna blev fresten hungrig nar vi gick sa han stannade och at en kaktus. han gillade att hoppa uppfor  men inte nerfor. sot liten mula det dar.

Senare pa vagen hem stannade vi till i en liten stad. jag klappade en lama medans en orn satt oa mitt huvud. Laman ville pussas valdigt mycket.  haha

Sen stannade vi till vid ett hot spring och badade i 39 gradigt vatten. himla harligt.

Val rame i Arequipa igen star varan tant pa taketerassen och spanar. lite laskigt.  hon hjalper oss att hitta en taxi till busstationen. vi aker natt buss. Cruz del sur och det ar seriost de basta jag akt med. hog sakerhet och fika och dricka pa bussen. film och benstod som nar man sitter i en dyrare fotolj och sen ocksa fuilt och kudde.

Men som de sager pa peruanska bussar. no poopoo bara weei weei. inte bajsa bara kissa pa deras bussar. och om du ska bajsa maste du saga till bussvarden sa stannar bussen nagon stanns dar det finns en toalett pa vagen.

haha

7 januari

Vi borjar vandringen 8.15 och det gar mycket battre. Han gar i lugnare tackt idag och vi vilar pa nagra stallen.
vi dricker nagon majs drink som de ocksa brukar lata gasa sa blir det ungefar som ol.

Vi far hora om en kaktus som heter san pedro som anvandas av shamaner for att man ska kunna se ens sjal.
Varan guids kompis hade provat och han akte ivag med en kompis for man ska inte ga sjalv. Man gor tydligen massa konstigt nar man hallucinerar fram vilket djur man ar.

Han hade tydligen blivit jatte konstig och dragit ivag in i djungeln och hans kompis kunde inte stoppa honom. Han sa att Ingen viste var denna killen var och de trodde att han kanske hade dott i djungeln. Men en vecka senare dock han upp efter att ha lekt apa dar inne.  Varan guid vill ocksa prova men han sa att han ville ha med sig minst 3 vanner.

Om shamanen blandar fel och man far en for hog dos kan man tydligen hamna i koma eller bli galen for alltid.
pa varat nya stalle vi bor pa sa finns det trad som det ser ut som det hanger vita trumpeter. De blommerna kokar de ocksa och gor till nagon hallusinerigns drog. .

vi bodde aterigen i en hydda men nu hade vi pool pa omradet vilket var ett stort pluss.

6 januari

Dagen startar sa bra nar de kommer. Vi far inte upp dorren. Amanda grips lite av panik och jag rakar vacka hostel tanten med min vaska. Sa hon maste kliva over den for att komma ut ur sitt rum. en himla rora.

jag somnar pa bussen som vanligt och missar tydligen jatte jupa raviner pa min sida av bussen. Sen efter frukosten maste alla flytta sig i mitten av bussen , halst langst fram for det ska tydligen vara jatte daliga vagar och han vill ha all vikt fram.

Vi kollar efter condors men ser inga forens nar vi har akt en bit ifran utsiktsplaten med bussen.

Vi ar tre personer i varan grupp. Allt borjar bra jag ar pigg det ar platmark. det ar oken solen skiner. Vi bokade den efter vad killen sa. det skulle inte vara trappor mest plant eller lite upp och ner. jalva skit snack. det var ner i sand och trappor. Vi ar pg till en oas. det ar ingen skugga nagon stanns. jag ar arg oh irriterad over att vi har blivit lurade och att jag har problem med varmen och att jag hamnar efter. jag borjar tycka att det ar valdigt varmt men drar vidare for guiden gar fort.

Efter ett tag borjar jag kanna mig yr och snurrig. Det borjar svartna for ogonen och jag sager till Amanda som vander sig om att hon kan ga vidare och att hon inte behover vanta pa mig. ga du jag kommer snart.

Amanda blir tydligen vattskramd over hur jag beter mig och hur jag ser ut. Jag ar tydligen gra gron i ansiktet och pratar med en rost som kommer langt borta. samtidigt som jag gar otroligt nara ravin kanten.

hon beordrar mig att satta mig ner och dricka vatten. sen ser jag att jag har tappat min troja, Amanda gar och kollar lite om hon kan se den. Men sen dycker det upp en annan guid och han har min troja. Vilken tur!
Sen kommer en till guid som undrar hur det ar och vart min guid ar nagon stanns. han blir sur pa den andra guiden och sager att han ska saga at honom att komma tillbaka hit.

sen nar jag val kommer fram till lagret sa mar jag mycket battre.

5 Januari

Vi startade dagen med att ata frukost pa ett cafe som stodjer ett barn hem. godaste frukosten pa langre. farsk frukt med youghurt och farskt juice, te elelr kaffe. mumma.

Sen funderade vi pa vad vi skulle gora i Arequipa. Det som stod overallt var att trekking i Colca canyon. efter mycket diskusioner om hastar och inte. sa blev det vandring for man skulle klunna hyra hastar.

Det sjuka var at jag ville vandra mest men det ar jag som inte klarar av det sa bra. och nasta dog pa inkan :P

vi gick och at pa en mysig resturang och jag valde carabonare men de hade slangt i vanilj i den vilket jag inte tyckte var sa roligt.

En kille i bordet brevid at nagot typiskt peruanskt. Grillat marsvin. Huvudet allt lag pa hans tallrik.. vilket inte kandes sa otroligt kul.

Vi sov en stund innan bussen som skulle hamta oss 03. tanten som har hostelet var jatte snall och vi behoce itne betala for de andra tva natterna vi hade bokat.

4 Januari

pratar med Petri och saknar honom och alla mina vanner as mycket. vill ha med er alla!

Jag blev sjuk igen... hostig men de pa hostelet ar jatte gulliga och kommer med ett portabelt element till varat rum for de ar oroliga over min hosta. Hur gulligt ar inte det!?

idag drar vi vidare mot Arequipa 15-20.30 pa varat nya hostel har vi ett fem baddars rum helt sjalva.  hoppas vi far en nyckel imorgon. husen har ar mycket finare an manga andra stallen i peru.

Det ar for att om man itne bygger fardigt huset sa behover man inte betala skatt for huset. darfor bygger manga en extravaning som de inte fardigstaller.

Det kanns konstigt nar framande manniskor tar pa mig och sager saker jag inte fattar..

har sett ett hemskt fenomen i peru. alla kvinnor vandrar runt med kamelta!
hur hemkt ar inte det?!

alla utom de i folkdrakt for det har kjol. de har istallet en pytteliten hatt pa huvudet som ser ut att vara till for barn.

3 December

Vi har rena klader, woho!

Synd bara att allt inte blev elt rent. Vi brakar med bamba hela dagen. Dt gar aterigen inte att na dem pa tele och de vill inte ringa sa det blir en mail strid. Emligen papper vi har fatt sa skulle vi endast komfirmera inka leden och om vi skulle vilja byta dagar pa buss passet. vilket vi inte vill. Efter att Amanda skriver ett arg mail sa kan de plotsligt komfirmera alla dagar.

Han sager att de inte har nagot samarbete med buss bolaget vi akte med avem om vi innan hade hittat dem via en lank som de hade skickat oss.  sa nu har vi tydligen plankat pa den bussen..

2 Januari

Blir vackt av att Emma ringer, en rolig overaskning :)

Vi ater frukost och sen packar vi ihop alla vara ackliga klader! Ursh sa pinsamt att lamna in dem pa tvatt. men de verkligen stinker efter amazonas och inkan. Amanda ber om ursakt och forsoker forklara. JAg forsoker ocksa visa med gester och satter fingret over nasan och visar att det stinker. Hahaha

Nu har vi knasiga klader pa oss. Jag kan inte ga ut for jag har bara valdigt  svala klader och det ar lite kallt i dag i puno.  Vi vandrar ut for att leta Mat och det blir  pizza igen. Det spelar tydligen ingen roll vilken pizza smak man bestaller alla smakar samma. vi kollar pa batman begins och sen sover vi

1 januari

Trott men mar sa mycket battre.

Det strular pa morgonen for han som har hostelet och som ska skjusa oss ar fortfarande full. sa han fixar en taxi till oss. Pa busstationen kranglar det for bamba har inte registrerat nagon bokning. Men vi far aka med anda.
Hon sager till oss att vi har jatte tur for det var igentligen fullt igar men tva bytte dag sa nu finns det tva lediga platser till oss. Hon ska ringa bamba och prata med dem. Varat nya ar startar med tur!

pa bussen ar vi veta att mat och guid ingar och vi stannar vi olika platser pa vagen.

Nar vi nastan ar frame i Puno far vi ett samtal  fran kvinnan  i morse. Hon sager att hon har forsokt att ringa bamba ocg ingen har svarat pa hela dagen. sa ingen har alltsa svarat pa 10 tim. Vi maste lamna uppgifter om vilket hostel vi bor pa och lamna vara bokningspapper.

tack bamba!

Frame pa hostelet ser allt bra ut. Vi gar och koper pizza och kollar pa nagon film med Arnold om klonade manniskor och djur.

ps. jag klappade en lama bebis. ds

31 december

blev vackta 03.30. Jag blev skitforbannad for jag hade antligen sovit. Rsete mig upp i taltet for att byta om och blir klappad pa rumpan av en man som sager skynda dig! Rapido!

Frukopsten flyger fram och jag hinner inte ens dricka mitt te innan det forsvinner ifran mig.

Vi borjar ga mot machupichu i morkret. Men vi fastnar i en ko och star dar tills det ljusnar. vandrande i tva timmar tills vi kommer fram. Under vandringen sager varan guide att han har en rolig overaskning till oss som kommer om 3 min.

Den brantaste javla trappa jag har sett. Det blir att klattra/krypa fram.

Machupichu var verkligen vackert men jag gor inte om det. Tar taget. Jag skulle rekomendera andra till att gora de for det kanns verkligen harligt att ha  gjort det men inget jag gor om.

Jag och Amanda gar vilse i ruinerna och tar lang tid pa oss att hitta ut. Vi foljer en pil som sager medium och langa vagen. plotsligt finns det bara den langa vagen att ga och vi forsoker ta den. aven om vi bada gar som ankor vi detta laget. Ont overallt.

Jag far ont i magen igen, att det inte vill ge sig.

Taget hem var som ett litet Lyxtag man fick mat som pa ett flygplan och taget bestod endast av en vagn. det tog tva timmar med taget. Nar vi kommer fram till tagstationen ska bamba sta dar och ta emot oss.
Men det gor de inte och hollandrarna vi ar med vantar ocska pa bamba. efter en stund kommer det en sprallig kille som plockar upp oss. han far inte sjalv plats i bilen utan far sitta i baggeluckan medans hans kompis kor.
Det tar ca 2 timmar att komma fram till cusco. Jag ar do trott men vill med till plaza de armas. Men slocknar pa varat nya hostel. som kanns som ett palats nu nar man har sang och ricktigt toalett och allt.

Amanda gar ner for att fira Gult nyar. Vi maste upp klockan 06 for bussen vi ska med gar 07.30

30 December

Dagen startar med uppfor! herregud hur ska jag orka detta.! Men det var endast i nagon timme. Vi vandrar fran 06.15- 15-16. men det mesta var nerfor. Vilket var mycket battre for mig. Vandrade for det mesta sjalv lyssnandes pa min ipod.  mot slutet skakade knana och benen nagot otroligt. och pga min overrorlighet i lederna sa veck sig knana helt bakat. sa jag vandrade runt som om jag vore aspackad.

Det sporegnade vilket jag tyckte var jatte harligt men det gjorde juh tyvarr stenarna hala. Det var ett ganska stortkliv pa ett stalle och jag tyckte att jag kan nog hoppa. Vilket inte var det smartaste nar man kanppt kan sta pa benen. men med en bra lat i ipoden och hogmod hoppar jag. ramlar och ser allmant forvand ut.

Vi sager hejda till alla porters under middagen. For imorgon ar det sista dagen och de ska ga en annan vag till stan. Super vackra vyer har.

29 December uppforsdagen!

Dagen startade med att jag hade sovit daligt. En tupp borjar gala 05. Vi startar vandringen strax efter 06. Iborjan gar det bra. Men sen gar det inte bra for mig. det ar som sagt bara uppfor. fran 06-14.30 ar det bara uppfor och trappor upp. fick veta att vi skulle ga 3000 trappsteg och det var inget skamt!  vid 14.30 borjade resan nerfor och tack gode gud for det! For om det hade varit mera uppfor hade jag borjat grina. Amanda ar snabb pa att vandra och speciellt pa att ga uppfor. sa vi splittrades. men battre det an att jag ska sinka ner hennes takt.

Hon hade tydligen fragat alla efter mig sa nar jag kom till lunchen sa undrade alla hur det var med mig och smilade at mig.  Men jag trodde seriost ibland att jag skulle svimma eller spy. inte kollapsa  for da skulle jag anda fa ga nar jag vaknade :P Jag tog folje med TRe argentinskor som ocksa var do trotta.
Roligaste var nar vi nadde 4200 och det gick nerfor- halt var det pga regnet men sa mycket roligare :)

Nu sa huserar vi pa 3500 m hojd och jag har en standig huvudvark. tror det ar pga hojden.

Grattis Mamma, Cecilia och Camilla!

28 December

vi ater en super god frukost som ingick i hostelet. Pankaka med banan eller farska jordgubbar. sen strax innan 07 sitter vi pa en buss mot inka leden. varan vaska vager tydligen formycket och vi maste ta ut ett kilo.

Vi borjar vandringen med ett gruppkort. Sen vandrar vi upp och ner. Jag borde ha tranat merar hemma innan. Detta ar den latta dagen for imorgon ska det nastan bara vara uppfor. vi ska upp pa 4200m och nu ar vi pa 2000 nagot. fattar inte alls hur jag ska orka. nu ska har sovas iallafall.

ps. det varsta toaletterna nagonsin, bara ett hal i marken! .ds

27 december

Amanda fick vacka den stackars killen som hade somnat i receptionen sa att han kunde ordna en tacxi och lasa upp dorren. vi akte till flygplatsen och tjejen i kassan var ny sa jag vet inte om det var darfor vi inte fick transit biljetterna eller om det var pga olika bolag.

Jag ar fortfarande svimfardig och far inte behalla nagot. vet inte om det kanske ar en kombo av malariapiller, hojdskillnaden och ingen mat.  pa flyget far vi mat tva ganger.  fortst far vi frukost pa forsta flyget och sen pa andra flyget far vi tva lador var med snacks. hm.. varfor far bara vi tva lador?

Hander konstiga saker med vara flaskor. I Ecuador skulle jag anvanda min deo som vanligt nar kulan plotsligt flyger ut och jag har deo overallt! sen borjar vara shampoo flaskor, balsam, ansiktsrengoring och lappglans bara valla over eller exploderar. Hostelet i Cousco var jatte bra. Synd bara att vi ska stanna en natt. Jag skulle igentligen behova flera natter. Vi kollar mailen och Bamba har inte fattat vart vi bor fasten vi har skrivit det. Vi ska ha en genomgang med dem om 3 timmar. vi har fatt brev fran bade dem ch kilroy med uppmaningar om att hora av oss. Men vi far intet tag pa dem pa mail, skype, msn eller tele. tillslut far vi hjalp och de har nu forstat mailet och ar pa over.

Det blir bara att lyssna och sedan ut och ata och sova...

26 december

akte hem fran djungel och fick problem pa en gang. motorerna till kanoterna funkade inte. sen tappade de den stora propellerna i havet. sa de fick anvanda en liten till den stora motorn. vi akter fram i rodd fart. proppellern bara vispade i vattnet.

vi fick sedan lufta med en annan bat. det tog oss sammanlagt 4 timmar att komma in till land.

Vi fick aka med nagon kille som hade taxi buss. Vi blev stoppad av polisen och killen hade tappat bort sina papper. han fick aka vidare men fick boter. sen nar vi hade akt en bit hittade han sina papper.

Vi aker fran Lago Agrio runt 14 och bussen ar helt smokad och folk sitter pa plast pallar i gangarna och vissa sitter takt pa golvet. Andra ligger och sover pa golvet. Set star en kille brevisd mig och hasns fru sitter bakom mig. De gillar att pussas och nar de val ska pussas sa klamer de mig i mellan sig. inte sa otroligt mysigt.

val frame delar vi taxi med nagra tyskor till vart hostel.

denna gangen far vi ett normal rum.

vi maste kontakt bamba for inkaleden och boka hostel. Vi far lana en Amerikansk killes dator och jag mar inte alls bra. det kanns som om jag ska svimma. vi har inte atit nagot sen frukosten i morse kl 06 forutom en nobar och lite chips. vi ater en till notbar och lite youghurt och sen tar vi och sover i nagra fa timmar for att sen aka till flygplatsen.

25 December

idag kommer det andra hit och varan engelsktalande guid.

mycket slappande har. Vi drog ivag pa en kanot runda. De fragade Amanda om vi kunde ro och hon sager ja. hm.. ja jag kan val forsoka men det var flera ar sedan jag rodde. det var hm.. i 6:an. sa 13 ar sedan :P

Tydlugen blev det valdigt nojda med mig vilket slutade med att jag fick ro hela tiden. puh! tur att man kan byta arm ibland. En av Guiderna styrde och jag rode medans en av guiderna klattrade upp i traden for att hitta ormar. petade i hallor och blev inte nojd med resultatet. Ingen orm.

Sen kom den andra familjen. 8-10 personer, valdigt trevliga. Vi gick och kollade pa caimanen som bor bakom huset i vassen. de tror den var 2 meter. vi hade pa oss gummistovlar och vadade ut till den aggresvia caimanen. Guiderna kastade rakyckling till den och den hoppade en massa. kom narmare kom narmare! hm.. ar det sakert skydd mot caimaner med gummistovlar?

himlen ar helt fantastisk har! som att kolla pa en himla karta.

24 December

Julafton i amazonas och det kanns verkligen inte som det.

Vi gar ut om pa en skogspromenad i dagsljus och gud vad varmt och fuktigt det ar. Guiderna sager att det snart kommer regna.

Vi kollar pa ackliga spindlar och en lovparad av lovskararmyror. Det ser sa gulligt ut nar det vandrar runt med sina sma lovbitar.  sen sag vi en massa apor. Herr nilsson apor , roda skrikar apor och bebis mjolk apor.
Guiderna tycker att det ar jatte roligt att jag ar rad for spindlar och gor sa att det springer. De larde sig ett ord pa svenska och det var spindel.

Vi akte ut pa sjon och fiskade pirayor och sen badade vi en bit bort.
Jag var  nojig hela tiden men det var tydligen ingen fara for de gillar inte djupt vatten.

Vi kollade pa rosa delfiner och Papegojor. Det ar en hel del gamar har ocksa.

en av guiderna filmade oss nar vi badade, otroligt pinsamt.

de gor varsta maltiderna till oss har . vi far mellan 3-5 ratters maltider.

vi har atit egen fangad piraya och en massa olika amazonas frukter.

pa kvallen sag vi en svart caiman. de ska tydligen vara valdigt aggresvia. imorgon forvanta de sig att jag ska kunna prata spanska.

21- 23 december

fran miami till ecuador.

kvinnan i flygstolen i gangen brevid informerade om att hon var magsjuk och hade feber. plus detta sa lider hon av aksjuka och kanske spyr for det ocksa. himla bra kombination. men hon lyckas flyga utan problem.
nar vi kommer fram till varat hostel i Ecuador sa visar det sig att vi bor i en liten hydda pa ett tak. ser ut som en friggebd utanfor men innen ser det ut som en hydda.

vi gar och inhandlar frukt , youghurt, saltiner och glass. jag hittar en frukt som jag ar saker pa att jag at i turkiet och tycker att Amanda maste prova denna goda plommon/citrus.

Val i hyddan sa forsoker vi skala denna frukt men det kanns inte alls samma. Amanda far upp sin och ut kommer gront slem! en Alien frukt!  vi smakar men kan inte komma pa vad det kan vara for frukt. Sen kommer Amanda pa att det ar omogen passionsfrukt. 36 timmar sedan den senaste somnen intraffade sa sover vi.

Dagen efter gar vi till ett internet stalle. Men skype ar nere i hela varlden. san otrolig tur jag har.

vi ater pa ett stalle som heter Mongos.  himla gott. vi hittar sen till busstationen och banken.

Vi satter oss pa bussen och ett tag senare blir det biljetterkontroll. Jag somnar om och blir vackt av att militaren ska soka igenom bussen och att alla maste hoppas av. 6 timmar efter start kommer vi fram till en kakstad som heter Lago Agrio.

Amanda fragar runt efter vagen och efter manga fler visningar kommer vi fram till resturangen som vi ska mota varan guid pa. han saka inte komma foren om ett bra tag. vi slar oss ner pa en busshallsplats och blir van med en hund. det stannar till en bil och fragar efter Amanda. Det ar varan guid som lotsar oss till resturangen. han vill fa nagra papper ifyllda och sen vill han ha pengarna.  vi ger pengarna och han ska komma om ca 1tim.

1 tim gar och vi kanner oss lurade.. vi borjar forsoka ringa honom men kommer inte fram. vi borjar tro det varsta. vi har blivit blasta!

sen 40 min forsent kommer han och hans vanner. vi hoppar in i bilen och bar av mot djungeln. vi stannar till lite overallt. for de ska ata och sen stannar vi till for att hamnta upp en kille som ska sitta pa flaket.

2 timmar tar det fran Lago Agrio. vi kommer fram till kanoten som ska ta oss till On dar vi ska bo. 2 timmar kommer det ta att aka genom Amazonas vatten.

Varan enda engelsktalande guide hoppas av kanoten efter 10 min och sager att vi ses snart ska bara fixa en bat till. sa dar sitter vi med endast spansktalande guider.

Amanda forsoker tolka vad de sager om apor och andra djur.

En trollslanda kommer farandes i min doda vinkel. Smack! rackt i ogat. Amanda for en i haret och platsligt ar hon brun flackig i ansiktet.  Det borjar osregna.  Det kanns som vi ar med i sallskapsresan.

Vi sag herrnilssson apor och annat gulligt. som bla stora fjarilar , gula/oranga. stora rosa/ roda banan blommor och orkideer. svart bla faglar och jag tror jag sag en kolibri.

Dar vi ska bo ar det mysigt alla Tarzan. Hydda med bladtak. ser lite ut som en stallbox. oppnavaggar och ett ljus som den enda belysningen. Myggnat over sangen.

jag blir pa engan myggbiten. jag och Amanda borjar noja oss och tar malariatabetter och smorjer in oss med myggmedel.  vi ar helt sjalva pa on med tre guider. ingen pratar engelska.

Vi ska ut pa krypjackt nu nar det har blivit natt.

vi sag spindlar och horde en apa.  En nattskrikar apa svingar sig i traden jag och Amanda och Guiden star i ett ormbo och vantar pa att den flaska korallormen ska komma hem. Gudien sager att vi ska slacka vara ficklampor  sa kanske ormen kommer hem och apan kanske ocksa kommer fram.

kandes inte allt for sakert. speciellt da man har skrivit pa ett papper dar det star att de inte ansvarar for nagot som hander oss.