22 december

ar framme i ecuador. jag och amanda dygnade i 20-21 och det gjorde oss helt slut igar. vi somnade runt 19 efter att ha varit vakna sen kl 08 den 20. sa det var mest att sova.  den dagen. vi gick till en supermarket och handlade lite.

Vi fick en liten chock nar det visade sig att vi skulle bo i en hydda uppe pa ett tak. men det funkade bra forutom iskallt vatten. brrr!

idag bokade vi en djugel tur som vi aker pa kl 23. det tar ca 6 timmar att komma fram till sjalva stallet vi ska vara pa. lite luddigt, men det fixar sig. vi ska vara dar i 3 natter for att komma tillbaka till hostelet pa sondag eftermiddag. sen blir det peru pa mandagen.  vi kanske kommer fira jul med en varsin liten herr nilsson apa :)

mitt intryck att ecador ar att det ar rorigt men valdigt fint med alla berg runt om.

20 december

idag blir det att vandra runt och sen ga pa bio. ga till posten ocksa. sen sitta p flygplatsen.

vilken film ska vi se ? ingen aning.

19 december

vi har varit pa stranden mellan 10- 16 med ett mellanrum for lunch. sen blev det att surfa lite och prata med petri. det blir att snacka lite och sen sova. ar do trott.

18 december

var pa everglades. gjorde bort oss lite med dricksen sa vi trodde att allt in gick men tydligen inte.

Holl i en sot liten bebis alligator :)) akte airboat och det var sa javla harligt. alskar nar det gar fort. tog kort pa vilda alligatorer. fick ocksa veta att indianer inte betalar skatt i usa for att de var forst. de har egna skolor,lagar och egen polis. vi kollade pa lite laskiga ormar och sant.  det tar ca 45 min dit ut fran varat hostel och jag holl pa att somna som vanligt. buss guiden pekade ut lite olika saker langst vagen. en o som bara ricka och kanda bor pa. och ett stort vitt hus pa on som var med i filmen scarface. tony montanas hus.

17 december

badat och solat och letat bikini. at en stor sunday pà en choklad affar. bokade in evergaldes .

16 december

Idag har vi solat och badat. vi gick till nagot stalle med hostelet pa kvallen. men det var inte sa roligt, de pratade om att det skulle vara gratis men det var det inte. vi bor nu inte langre med tyskar utan 2 amerikanskor och en fransyska. pratade med en kille pa kvallen som var fran sverige. han hade tydligen spenderat 70 000 pa 6 veckor nar han reste runt i usa.

15 december

spenderande en stund pa stranden men det ar fortfarande inget strand vader. vi gick pa bio och pg till bion gick vi igenom en lang shopping gata. lincon mall hete gatan. vi sag the tourist sa otroligt passande :P tyckte den var bra men den var inte som jag hade trott.

14 december

det skulle juh vara varmt i miami!
men har blaser det en massa. vi har vandrat runt lite pa stranden och i vara narom raden. vi traffade en konstnar i gar som hajlapte  oss med att hitta ratt buss. han skulle bjuda oss till hans galleri.

det ar fest pa hostelet alla dagar utom en. da vilar hostelet. frukost, lunch och middag ingar i priset pa hostelet vilket ar svin bra oh snallt mot vara planbocker.

forsta dagen bode vi i ett privat rum for de hade slarvat bort varan bokning. men de sa att vi var tvugna att skynda oss. for det var tva dubbel sangar dar och vi fick bara anvanda en. och det kunde komma nagon mer for att bo med oss. sa vi skulle skynda oss sa att jag och amanda kunde dela sangen och slippa dela sang med en framling.

idag blev det dorm igen. for vi fick inte stanna kvar i det rummet. I varat nya dorm rum bor iv enbart med tyskar ochden ena pratar hogt om sitt sexliv i tele.

13 december

vi akte till greyhound buss central tidigare eftersom det tog san tid forra gangen. men denna gangen hade vi tur med bussarna sa det tog bara en timme. sa vi fick vanta i 2 timmar pa var buss. personalen var jatte trevlig och vi fick hjalp med biljetterna.

12 december

pa g mor disney world. tyvarr var inte vadret sa bra. nar man hor florida tanker man sol och lite mera sol.
men vi har haft lite regn lite sol och blast. vi valde magic kingdom !

sa vi fick se slottet och allt annat man brukar fa se i filmer.

nar man ska in pa disney world ar det finger avtryck som galler. lite skumt men de ar val radda for att nagon ska spranga musse i luften. folk gick omkring som grott mannsikor med stora kalckonklubbor som de gnagde pa. skumt!
Vi kopte fundelcake. sag ut som en rorig vaffla men var snarare frity deg med gradde och jordgubbar.
hade kul med alla karuseller och disney gubbar. vill dit igen!

sen fick vi strul med att skriva ut vara greyhound biljetter och han pa hostelet forsokte hjalpa oss. men det blir att vi far smora for greyhound i morgon.

10-11 december

vi satte oss pa en buss mot orlando. efter ett bra tags letande sa fick vi hjalp av en militar som visa oss vagen.
vi blev jatte glada nar vi akte igenom trenton och hoppades pa att se nagot fram plum bockerna. vi kunde med egna ogon iallafall se avgaserna i luften. solen kan inte ens tranga igenom molnen. sen kom vi till baltimor och ursh vad hemskt stalle att stanna pa. verkligen nerganget. nagot stopp till coh en var vi i jacksonvill. sen 26 timmar efter starten i new york sa var vi frame i orlando.

da har vi glomt att skriva upp adressen. sen visade det sig att vi kunde ha valt ett stalle till att ga av pa och det var kissime. vilket slutade med att vi moste ta 3 bussar for att kunna ta oss till hostelet.

vi traffade nagra alkisra/pundare som berattade att vi skulle akta oss for miami for folk flytar dar ifran for att det ar sa farlig dar. det ligger tydligen hogar med kackerlackor overallt. sen ska vi inte trampa pa de bruna kackerlackorna for de var tydligen en annan insekt som bor i palmer och det ska lukta ruttna agg om man trampar pa en. man kan tydligen inte ta semester i orlando langre pga av disney. den ena killen ville bjuda pa en appel paj fran mcdonalds. och sen undrade han om vi tycker battre om apple elleom vi tycker battre om apelsin eller kanske att blanda dem tillsammans. Vi fick ocksa hora att Svenska kvinnor har ett sken runt sig av harmoni som bara gravisa far annars.

val pa hostelet 3 timmar senare traffar vi varan rumskompis som gillar att bygga kojor runt sig. hon vill inte lara sig tyska och skulle ha valt japanska eller nagot annat om hon far bestamma. hon sa att hon skulle ha sagt att det var kul att vi var fran sverige om det inte vore for nagon australiensk valdtackts man som har harjat runt i sverige. det visade sig senare att hon var fran tyskland. hon berattade for oss pa kvallen nar vi kom in att  det hade varit ett terrordad i sverige. vi kollade upp det och berattade for henne att ingen hade dott. da lat hon besviken.

9 december

Amanda fyller 24 ar! pa morgonen fragade tjejen i sangen brevid om hon kunde fa umgas med oss.
Vi pratade om vanliga grejor som om hur lange hon skulle stanna och hur lange hon hade varit har. hon heter jessica park och bor i sydkorea och hon har pluggat till manicyrist i 3 mander eller nagel art. Henne alder ar hemlig med hon ar aldre an 25 sa hon iallafall. jatte trelig och rolig tjej. hon gillar att ta manga kort och hon tog kort pa oss en hel del. jag och Amanda at mat pa oliv garden och sen efterratt pa applebees. forst var tanken att vi skulle ata efterrtatt pa hardrock cafe men de hade fyllt sin cvot for kvallen.

8 december

idag gick vi over brooklyn brigen fran brookyln in till stan. det var som att vandra rakt in i enn vyckort. trode det gjorde mycket att det var efter middag.  vi akte ut till staten Island idag for att kunna ta kort pa guddinan fran baten. vi vandrare ocksa runt i china town och litle italy.

Sen fick jag shoppa pa mig av en man som forsokte balansera soppan pa armstoddet dar jag satt. slutade inte sa bra for nagon av oss. han fick ingen soppa och jag fick lite pa mig.

7 december

Startade med att killen i sangen brevid pratade i somnen och sen vakande kille i sangen over honom och borjade meditera. Han mediterade i ca 1 h. Nagon hade lagt sma mynt i amandas stora vaska. vi tror det var killen som prade i somnen. Hon la tillbaka dem pa hans kudde.

Han la sig valdigt knasigt igar. han slangde sig pa sangen med alla klader pa och somnade. han vackande sedan till pga att tacket lag fel och inte tackte hans fotter. han startade en brottnings match med tacket.

Vi tog oss en lag promenix i central park idag. det ligger nara varat nya hostel som rakar vara pa 103 det med fast p vastra harlem. MEn omradet vi bor pa ar dock mycket finare. vi gick aven pa bio idag. love and drugs ... nagot mer hete den. den var bra iallafall. aven den en ma bra film. Jag slarvade bort mitt metro kort vilket gjorde mig otroligt sur oc ledsen. vilket stackars Amanda fick ut over sig. magan som tigger pengar har. det ar synd att man inte kan ge.

ps. det var en kille som sprang barforta i central park idag aven om vi fros i tjokc jackor.ds

6 december

ut och vandra! man blir trott med det ar harligt pa nagot satt.

Idag bestallde jag buss biljetter till orlando. buss resan kommer ta 26 timmar. in handade en bok och en las lampa. fick problem i kassan dar de trodde att jag hade falska sedlar. det tog ett bra tag tills de hade kollat det.

Nar vi gick hem igar var gatan tom men nar vi gick ner till stan idag var det en gigantisk ratta vid bygget.
en uppblasbar stor ratta som sag arg ut. Vi dopte den till tjofsan. sen nar vi kom in till centrum sa var det en till gigantisk ratta. men nar vi sen kom hem var rattan borta. var den dar pga att man inte fick parkera dar mellan 7-18? i morgon byter vi hostel till ett som ska ligga pa amsterdam street och nara brodway.

new york den 4-5 december

Idag ar vi  new york!

Aldkar det!

orkade inte skria ner nagot igar det blev sa mycket flygande och farande.

Sa blev det inte heller att vi gjorde a mycket sista dagen i Reykjavik. Forutom att aka upp i ett torn i deras storsta kyrka. vi akte upp dit och tittade ut over hela staden. vackert! varan gamla rumskompis sa till oss att de hade ett cafe dar uppe och vi planerade in att sitta dar och fika och titta ut over staden.

vi betalde 500isk ca 30 svenska kr och aker upp. inget kafe! och vi var nara pa utomhus! snacka om att man kande sig lurad.

flygresan gick bra forutom att vi blev forsenade for vi vantade in sena passagerare.

Nar vi val kom fram borjade det strula lite med airbusses och metros men tillsut sa gick det bra.

Det stod att vi skulle bo centralt. Varat hostel var i Harlem! forsta man for hora nar man kommer fram ar nagon arg kille som skricker. what the fuck do you want! sen sag vi telen sa han var tydligen inte glad over att fa samtal.
Sen killar som gick och rappade for sig sjalva. morkt och skumt!

sa pratar vi om att sa har ar det juh i visss filmer. Amanda sager att i die hard sa blev de ner skjutna har. japp kanner mig sa saker.

Hostelet ar bra. man far frukost och det ar rent och trevligt.

den 5 sa gick vi runt pa stan och det slutade med att vi gick pa bio och sag bruleskt med cher och christina. trevlig ma bra film.
kopte ocksa ett par orhangen jag hittade i karlstad men de tog slut dar och nu "poff" sa dok de upp pa julmarknaden. iform av ett par jatte fina snoflingor! letade efter petris troja men har inte hittat den.

apple eller apelsin?

apple eller apelsin ar fragan.

ett gang med pundare eller alkoslister stod vid bussen idag nar vi skulle forsoka hitta till hostelet.

den ena gav oss tips pa att inte trampa pa de bruna insekterna som ser ut som kackelackor. for de luktar tydligen rutna egg. ska forsoka att inte leta reda pa palm insekter som ser ut som kackerlackor.

den andra undrade om vi ville ha lite av hans appelpaj och vi sa nej. da undrade han: tycker ni att det ar godare med apelsin eller apple? eller kanske bada tva tillsammans? jag vet faktiskt inte. gillar dem bada tva eller alla tre alternativen. sen traffade vi en till som heter tj. han tycker att peru har valdigt bra kokain.

nej hinner inte skriva mer.  tiden ar snart ute >(

Island

Island kallas landet av eld och is. det kan nog stamma men har inte sett nagot vulkanutbrott. men valdigt mycket lava. Första dagen vi kom hit sa sag vi norsken. hur tur hade vi?
Sen sa har vi ridit islandshastar och det gick förvanandsvart bra. jag ramlade inte av och orkade rida i 5-6 timmar. tycker det var bra för att vara min första gang.

ida var vi pa en resa till Gullfoss och sa var vi och kollade pa geisyr. Otroligt bra guide, vard att lyssna pa och sa körde han oss till stallen vi inte viste att vi skulle fa se. imorgon blir det förmodligen mera ridning och pa lördag blir det att aka till bla lagunen innan flyget och bada lite i de heta stallena.

vi funkar bra tillsammans pa resan men av praktiska skall kanske inte eftersom vi bada har extremt taskigt lokalsinne.:P

det tog oss namligen 2 dagar att fatta att staden bestod av mer an en korvkiosk och nagra sovunirbutiker.  pinsamt, pinsamt. men nu hittar vi till huvudgatan :P